Dogoterapia (Kynoterapia)

Na zajęcia zapraszam rodziców z dziećmi od 3 r.ż.
Zajęcia trwają od 30 do 60 minut. Dogoterapia odbywa sie w grupach lub w formie zajęć indywidualnych, w zalęzności od charakteru zajęć. I tak:

Spotkania z psem - forma grupowa do 4 osób - 45 do 60 minut

Zajęcia dla grup szkolnych i przedszkolnych- 60 minut

Terapia i Edukacja z psem - zajęcia indywdualne lub grupowe (do 4 osób) - 30-45 minut

Zajęcia wg programu autorskiego - forma indywidualna- 45 minut

Dogoterapia/Kynoterapia to:

Metoda wspomagająca inne rodzaje terapii, w której uczestnikiem zajęć jest specjalnie do tego przygotowany pies-terapeuta. Pies podczas zajęć pełni rolę towarzysza zabaw, motywatora oraz aktywnie współpracuje z dzieckiem podczas wykonywania zadań. Unikalną cechą dogoterapii w porównaniu z innymi formami zooterapii są korzyści wynikające ze wspaniałej scjalizacji psów (jako gatunku) ) z ludźmi a także, właściwa dobrze wyszkolonym psom-terapeutom, umiejętność dzielnie pola uwagi z dzieckiem.

Dogoterapia - formy terapii:

SP (Spotkania z psem)- forma o swobodnej formie. Zabawa z psem, bez progarmu terapeutycznego oraz określonych celów edukacyjnych czy terapeutycznych. Zwykle prowadzona w grupach, czas zajęć od 30 do 60 minut zależy od ilości uczestników oraz programu spotkania. Mogą być prowadzone przez przewodnika psa, który ma skończony kurs dogoterapii.

TP/AAT (Terapia z psem) - zajęcia terapeutyczne prowadzone zgodnie z przyjętym progrmamem, którego założenia wynikają z potrzeb dziecka ujętych w diagnozie, IPETcie oraz określonych w trakcie obserwacji dziecka podczas zajęć. Zajęcia trwają do 30-45 minut, raz lub dwa razy w tygodniu. Przebieg zajęć oraz postępy dziecka powinny być dokumentowane. Ten rodzaj zajęc mogą prowadzić wyłącznie osoby, które oprócz kursu dogoterapii mają odpowiednie kwalfikacje do pracy z dzieckiem t.j psycholog, pedagog specjalny, logopeda, fizjoterapeuta pracujący z dziećmi, terapeuta zajęciowy itp.

EP/AAE (Edukacja z psem)- zajęcia mają na celu wspomaganie rozwoju umiejętności poznawczych dziecka. Odbywają się wg wytycznych programowych dla danego etapu edukacji. Pies pełni rolę motywatora a forma zajęć- zabawa z psem odwraca uwagę dziecka od trudnych dla niego zagadnień, których uczy się w sposób mimowolny. Zajęcia trwają od 30-45 minut z częstotliwości co najmniej 2 razy w miesiącu. W ramach AAE proponujemy Państwu zajęcia z zakresu terapii dyskalkulii oraz czytanie z udziałem psa. Zajęcia może prowadzić dogoterapeuta będący pedagogiem, logopedą lub psychologiem przygotowanym do prowadzenia tego rodzaju zajęć.

Kim jest pies terapeuta?

Pies-terapeuta jest specjalnie przygotowany, zarówno pod kątem socjalizacji jak i szkolenia. Przygotowanie do uczestniczenia w zajęciach ropzoczyna się juz w wieku szczenięcym, kontynuacją jest profesjonalne szkolenie, najpierw podstawowego posłuszeństwa później specjalistyczne, które trwa przez cały okres pracy psa. Psy uczestniczące w dogototerapii powinny posiadać dobrze rozwinięte cechy osobowości, które warunkują ich wytrzymałość, dobry kontakt z człowiekiem oraz bezpieczeństwo dziecka. Należą do nich: łagodność, cierpliwość, ponadprzeciętna inteligencja, chęć współpracy z człowiekiem, dobre umiejętności społeczne, zrównoważony charakter, brak nadwrażliwości w obrębie słuch i dotyku oraz brak wrodzonych predyspozycji do stróżowania, polowania (poza tropieniem i gonieniem za zdobyczą - te w przypadku zabawek jak najbardziej się przydają), czy ochrony zasobów. Najlepiej sprawdzają się psy ras średnich i dużych należące do psów pracujących lub aportujących a także posiadające ich cechy. Wykluczone są psy z zachowaniami agresywnymi, domkniętym łańcuchem łowieckim, stróżujące, obronne a także rasy ukształtowane z przeznaczeniem do walk psów oraz ich mieszańce.
Pies-terapeuta może zacząć pracować dopiero po osiągnięciu dojrzałości emocjonalnej t.j. w wieku od 2 do 2,5 roku dla dużych ras i ok. 1,5 - 2 lat dla ras średnich. Czas pracy oraz rodzaj zajęć powinien być dostosowany do możliwości, preferencji i umiejętności psa, jest to warunkiem aby dogoterapia/kynoterapia była atrakcyjną formą zarówno dla dzieci jak i psa. Pamiętajmy również o tym, że nie każdemu dziecku będzie odpowiadał ten sam pies, warto więc zwrócić uwagę na to czy pomiędzy dzieckiem a pracującym z nim psem jest sympatia i porozumienie.

Nasze formy prowadzenia zajęć:

Z moimi psami prowadzę zajęcia we wszystkich trzech obszarach - SP, EP, TP. W trakcie zajęć psy mają kontakt bezpośredni z dziećmi i radośnie uczestniczą w wielu proponowanych aktywnościach. Wykorzystuję w zajęciach zarówno elementy ćwiczeń ruchowych z zakresu motoryki dużej i małej, relaksację jak również metody kształtujące umiejętności poznawcze.
Proponuje również Państwu zajęcia dogoterapii objęte autorskim programem t.j.
Matematyka czterech łap- Terapia dyskalkulii wspomagana obecnością psa oraz
Sensorycznie z psem - Dogoterapia z elementami Integracji Sensorycznej.

Moje psy w dogoterapii:

FIGA, Jarga YUKIBANA FCI,,
rasa: Samojed,

Pieszczotliwie nazywana Zgredką od swojego upodobania do ciągłych psich dyskusji. Przemawia w sposób właściwy dla psów tej rasy. Co dziwniejsze rzeczywiście na temat:).

KLEKS, Alioth Z SADÓW ATHRAM FCI,
rasa: Berneński Pies Pasterski

Jedyny chłopak w towarzystwie dziewczyn. W zaciszu domowym nazywany Flokiem, zarówno z powodu temperamentu jak i ogormnej ilości mięciutkiej sierści, w która miło się wtulić. Kleks uwielbia pieszczoty, lecz jeśli naprawde chcielibyście sprawić mu przyjemność to drapanie za uchem będzie wskazne.

BEZA
rasa: Golden Retriever

Jeszcze jeden amator pieszczot w naszej drużynie. Uwaga!- nie tylko lubi przytulanie ale i obdarza całusami. Uważna, spokojna, skoncentrowana na zadaniu.

ROZRUBA

Najbardziej doświadczony pies-terapeuta pracuje od 2010 roku. Na początku prawdziwa Rozruba z niej była, szczególnie kiedy piłeczka znajdowała się w polu widzenia:). Teraz spoważniała, choc stateczną starszą panią ciągle jej nazwać nie można. Ruch jest domeną Rozruby - płotki, slalomy, koła, tunele a jesli masz piłeczkę to na 100 różnych sposobów potrafi nią się pobawić. A poza tym...
przytualnie - niekoniecznie, chętnie poda łapę i zje ciasteczko. Po co tracić czas na pieszczoty skoro można działac :).